Luft 4.6 frågor

1.Hur stor del av alla atomer på jordytan är väteatomer?
Svar:Det är ungefär 90 % väteatomer på jordytan.
2.Varför användes väte i luftskepp förr i tiden? Varför används det inte längre?
Svar: För att väte är det lättaste ämnet som finns och därför användes det i luftskepp. Men väte är mycket brandfarligt och man har erstatt det med helium som kan inte brinna.
3.Vad används väte till idag?
Svar:Väte används till margarin och raketer.
4.Många människor tycker det är svårt att skilja på väte och kväve. Vilka likheter finns det mellan dem? Vilka skillnader?
Svar: Kväve kväver elden men det gör inte väte. Båda sitter 2 och 2.

Luft 4.5 frågor

1.När började luftföroreningarna äka kraftigt?
Svar:Det började öka under de 200 åren.
2.Vilka oxider orsakar surt regn?
Svar:Det är svaveldioxid och kväveoxider orsakar surt regn.
3.Vad är smog?
Svar: Smog är en dimma som innehåller giftia gaser.
4.Var är problemen med smog störst?
Svar: Smog är störst i storstäder.
5.När bildas kolmonoxid och på vilet sätt är den farlig?
Svar: Kolmonoxid bildas när kolatomer brinner blir det ont med syre och då kan inte kolatomer få 2 syreatomer.
6.Hur uppkommer surt regn och vad ställer det till med?
Svar: Surt regn gör så marken och sjöarna blir sura och surt regn skadar växter och djur.

Labbrapport varmluftballonger

Material: Sopåsar, varmlufts pistol, värme ljus och träd.
Resultat: När vi använde pistolen mot påsen så värmde påsen och flög iväg men vi failade för att den åkte upp på taket när den skulle ha åkt högre upp.
Slutsats: När man använder varmluft och varmluften är så lätt att den gör så det flyger upp i skin.

Labbrapport varmluftballonger

Material: Sopåsar, varmlufts pistol, värme ljus och träd.

Resultat: När vi använde pistolen mot påsen så värmde påsen och flög iväg men vi failade för att den åkte upp på taket när den skulle ha åkt högre upp.
Slutsats: När man använder varmluft och varmluften är så lätt att den gör så det flyger upp i skin.

Luft 4.4 frågor

1.Vad menas med oxider?
Svar:Oxider är kemiska föreningar och syreatomerna i oxiderna sitter ihop med atomslag.
2.Ge exempel på några oxider i luften.
Svar:Några exempel på oxider i luften är koloxider,kväveoxider och svaveloxider.
3.Vad menas med förbränning?
Svar:En typ av kemisk reaktion där ett ämne sitter alltid ihop med syreatomer.
4.Ge exempel på några tillfällen när det bildas koldioxid.
Svar:När människor och djur andas ut och när något brinner.
5.Vad är fotosyntes?
Svar:Det är en kemisk reaktion när växterna tar upp koldioxid och gör det till socker och syre bildas då som släpps ut i luften.
6.Varför ökar koldioxidhalten i atmosfären och vad kan det leda till?
Svar:Det ökar eftersom vi använder mycket kol,olja och bensin i fabriker,kraftverk och bilar som släpper ut koldioxid och det kan ändra klimatet.
7.Vad är biobränslen och varför är de bra?
Svar:Biobränslen som kan vara ved eller alkohol som är bra för att den minskar växthuseffekten och det är bra för miljön.

Luft 4.3 Frågor

1.Vad heter de fyra vanligaste ädelgaserna?
Svar:De fyra vanligaste ädelgaserna är helium,neon,argon och krypton.
2.Vad menas med att ädelgaserna är ''ädla''?
Svar:Det menas att de deltar aldrig i kemiska reaktioner och bildar inte några kemiska föreningar med olika ämnen.
3.Berätta om tre saker som använder ädelgaser till.
Svar:Det man kan använda ädelgaser till är belysning,lampor och ballonger.
4.Vad menas med skyddsgaser? Kan du själv komma på några tillfällen när de kan vara användbara?
Svar:Skyddsgaser är ett skydd som gör att inte fel ämnen krokar med varandra. Skyddsgaser kan användas till när man tillverkar ämnen som inte tål syre eller kväve.


Labbrapport hur mycket syre finns det i luften? 1/4-11

Material:Stort provrör,bägare och järnull.
Hypotes:Vi tror att ljuset kommer att slockna som vanligt...
Resultalt:Ljuset slocknade eftersom det fanns inget syre kvar.
Slutsats:Vår hypotes stämde och bägaren kväver ljuset.

Labbrapport ett försök med värmeljus 1/4-11

Material: Värmeljus,tändstickor och bägare.
Hypotes:Ljuset kommer att slockna eftersom den får ingen syre för att ljuset ska vara kvar.
Resultalt:Ljuset slocknade efter ca 15 sekunder för att den kvävs och får ju ingen syre.
Slutsats:När man la bägare över ljuset så tog bägaren bort syret och då slocknade ljuset.
Våran hypotes stämde och vi visste det innan vi provade.

Labbrapport 1 1/4-11

Material:Glasbägare,rosa vatten,glas vas och en trä bit.
Hypotes:Vi tror att det kommer att trycka ner och att trä biten kommer att fastna i vasen.
Resultat:Träbiten trycktes ner i vattnet och stog stilla.
Slutsats:Vi lärde oss att den gick aldrig upp för att den är fyllt av luft. Hypotesen stämde som vi trodde.

RSS 2.0